ДРАГАНА МАРКОВИЋ, ДИРЕКТОРКА ПОРЕСКЕ УПРАВЕ: Наставак реформи је мој приоритет
штампај07. 10. 2020.
„Спровођење свеобухватне реформе Пореске управе Републике Србије је у наредном периоду мој апсолутни приоритет“, каже Драгана Марковић, директорка Пореске управе која је недавно започела свој нови петогодишњи мандат на челу ове установе. „Основни циљ реформе је смањење пореског јаза кроз поједностављење начина испуњења обавеза за наше пореске обвезнике као и начина рада унутар саме управе, кроз побољшање постојећих и увођење нових пословних процеса у складу са најбољом међународном праксом. То подразумева и успостављање нове структуре пословних процеса у управи, интегрисане информационе структуре као и модерне кадровске и организационе структуре“, објашњава наша саговорница.
Прошле године сте увели нову организациону структуру Пореске управе. Колико се она показала ефикасном?
Још у првом Програму трансформације дефинисали смо неколико важних одредница који се тичу аутоматизације поступака, јачања централизације управљања и проширења услуга које омогућавамо корисницима наших услуга у електронском пословању. Нова организациона структура је настала као последица свих тих активности јер смо раздвојили основне од споредних активности управе, централизовали управљање функцијама и смањили потребу физичког доласка обвезника у наше организационе јединице. То смо учинили у највећој мери кроз омогућавање подношења свих пријава из наше надлежности у електронском облику и кроз проширење услуга као што су еУверења и успостављање јединственог пореског сандучета преко кога ће се у будућности одвијати наша комуникација. Самим тим расте и значај нашег портала еПорези.
Може ли се данас рећи да сте ближе оном што прижељкују порески обвезници, а то је једнообразност у поступању?
Као највећу корист од нове организационе структуре свакако видим јачање једнообразног пословања управе, а то је била и најчешћа замерка великих пореских обвезника који послују на целој територији Србије и који су нам указивали на недовољно уједначено поступање наших филијала у идентичним пореским ситуацијама. Смањењем броја филијала имамо сигурност да се у управи једнообразно поступа у свих 37 филијала јер је појачан степен централизације, тока информација и начина доношења одлука унутар саме управе.
Фигуративно речено наш портал еПорези је у међувремену постао и наша највећа филијала, што говори о његовом значају.
Још један принцип на који указују порески обвезници је „суштина изнад форме“. Колико је он део ваше праксе?
У нашем пословању морамо да водимо рачуна и о процедуралним и о материјалним аспектима пореског поступка и морамо да будемо опрезни да не занемаримо ни суштину ни о форму јер смо ми извршни орган пореске администрације нашег ресорног министарства финансија. Принципе рада и поступања установили смо у складу са најбољом међународном праксом и константно их изазивамо и унапређујемо кроз пословање али и у разговорима са представницима стручне заједнице од којих долази доста конструктивних предлога. Из свега наведеног могу да констатујем да пореске чињенице утврђујемо према њиховој економској суштини.
Како је Пореска управа положила тест у преласку на онлајн рад током карантина, и да ли сте спремни за јесен, уколико се покаже да је потребан наставак строгих здравствених мера за сузбијање пандемије?
По проглашењу ванредног стања до пуног изражаја су дошли сви наши претходни напори и активности усмерени ка електронској комуникацији, подношењу пореских пријава и пружању услуга пореским обвезницима електронским путем. Пореска управа је свакако била једна од органа државне управе у Републици Србији која је имала највише изазова након проглашења пандемије. Изазови се односе и на унутрашњу структуру управе где је било потребно спровести мере превенције и заштите здравља за око 5.000 запослених, односе се и на несметано функционисање система утврђивања, контроле и наплате јавних прихода из наше надлежности али се односе и на помоћ Влади Републике Србије у дефинисању и реализацији мера за ублажавање негативних економских последица пандемије по све пореске обвезнике у Републици Србији. Формирали смо Кризни штаб у управи са три унутрашња тима за оперативно пословање и за мере за ублажавање последица услед смањене привредне активности.
С обзиром на искуства из претходног периода, које бисте сегмента рада у наредном периоду приоритетно дигитализовали?
У јавности је свакако највидљивији део који се тиче наших активности а који се односи на пружање услуга пореским обвезницима и некако је у последње време тај део дошао до изражаја у пуном свом обиму. Али не треба заборавити да поред тога имамо веома важне пословне процесе који се тичу и поступака регистрације и благовремености промена у регистрима и вођења тачног стања у пореском рачуноводству обвезника и поступка прибављања и анализе података са којима располажемо у циљу препознавања ризичног понашања као и коришћење инструмената у контроли у утврђивању евидентираних неправилности.
Са друге стране, не мање важан део односи се на начине на које вршимо едукацију и развој свести пореских обвезника о разлозима и значају добровољног испуњења пореских обавеза. Добро функционисање здравственог система је један од таквих примера.
У наредном периоду потребна нам је даља дигитализација услуга пореским обвезницима и то у правцу развоја електронске комуникације и доставе података и од обвезника али и наставка увезивања са другим базама података у државној управи. Такође, важно је да радимо на развоју алата за анализу података у циљу правилне сегментације ризичних понашања група.
Велику корист имамо и од увођења шалтера „Ваш порезник“ јер смо олакшали комуникацију и реализацију послова пореским обвезницима кроз јединствено и једнообразно поступање.
Како се ситуација са пандемијом одразила на ваше редовне послове контроле?
Планом рада Пореске управе у условима ванредног стања утврђени су пословни процеси контроле који су се морали одвијати у континуитету за време трајања ванредног стања имајући у виду степен значаја за обављање процеса и заштиту запослених због опасности од ширења заразне болести КОВИД-19. Континуирано су се обављали послови фискализације, повраћаја ПДВ-а, рефакције акцизе, вођење јединственог регистра пореских обвезника, издавање пореских уверења, а започете пореске контроле пре увођења ванредног стања су се завршавале доношењем пореско управних аката.
За време трајања ванредног стања, отварали су се налози за вршење пореских контрола код пореских обвезника чије се пословање огледа у најризичнијим неправилностима по буџет Републике Србије и те контроле су се вршиле електронским путем, због заштите здравља како пореских обвезника, тако и пореских инспектора.
Какво је данас стање када говоримо о распрострањености сиве економије?
Сви наши напори којима обвезницима олакшавамо испуњавање пореских обавеза имају своју последицу и на смањење сиве економије али смо свесни и да ће увек постојати одређени појединци и групе који покушавају да стекну корист у сивој зони и на нелегалан начин.
Сива економија је означена као један од највећих изазова са којим се суочава привреда наше земље и борба против је један од главних приоритера Пореске управе, у сврху заштите Буџета Републике Србије.
Значајни допринос Пореске полиције на сузбијању и смањењу сиве економије се остварује континуираним радом на терену, где се у координацији са другим државним органима спроводе сталне акције сузбијања нелегалног промета робе и услуга у свим сферама привреде. У 2020. години у сарадњи са МУП-ом и БИА-ом спроведено је 9 акција и 29 лица је лишено слободе. По основу наведених активности поднето је 9 кривичних пријава.
У акцији сузбијања нелегалног промета дувана и дуванских прерађевина и осталих акцизних производа, Пореска полиција је у координацији са другим државним органима у периоду јануар-јун 2020. године одузела 3.974,95 килограма резаног дувана, 6.565,15 килограма дувана у листу, 213.257 паклица цигарета, 17.950 комада ручно прављених цигарета, 68,85 килограма ароматизованог дувана за наргиле, 1.498,00 литара алкохолног пића, 69.502,00 литара нафтних деривата и 289,01 килограма кафе.
У овом периоду за нелегални промет акцизних производа поднете су 243 кривичне пријаве. Вредност одузете акцизне робе у првих шест месеци 2020.године износи 69.591.467,00 динара, што је за 44,54% више него у истом периоду 2019. године.
Глобални тренд брзог развоја савремених технологија утицао је и на раст сиве економије везано за промет добара и услуга по основу продаје и рекламирања преко интернета, где између осталих физичка лица у значајном обиму обављају нерегистровану делатност. У периоду јануар-јун 2020. године, Пореска полиција је одузела робу у вредности од преко 7 милиона динара.
Пореска управа са мартом месецом 2020. године у односу на исти посматрани период 2014. године остварила је већу наплату са индексом 150,6.
Какву наплату прихода очекујете у наредном периоду и од којих фактора ће то зависити?
Општи привредни амбијент је први у низу свих фактора који се тичу свих будућих пројекција наплате, дакле морамо имати у виду једну ширу слику која се односи не само на Србију већ и на шире подручје Европе и света.
Ситуација која нас је задесила почетком године је у сваком погледу ванредна и у великој мери неизвесна по опште привредне токове, наравно, последично и на рад и наплату јавних прихода које администрирамо. Међутим, мора се нагласити да је Пореска управа са мартом месецом 2020. године у односу на исти посматрани период 2014. године остварила већу наплату са индексом 150,6.
Такође, оно што је обележило наплату јавних прихода за време пандемије јесте бруто остварење домаћег пореза на додату вредност у периоду јануар – јун 2020. године, односно наплата по основу домаћег ПДВ-а и домаће акцизе.
Тако наплата домаћег ПДВ-а у посматраном периоду износи 176,8 милијарди динара, док је у 2019. години износио 165,4 милијарди динара, што значи да коефицијент остварења 2020/2019 износи 106,9, док су домаће акцизе у 2020. години наплаћене у износу од 92,9 милијарди динара, док су у 2019. години биле наплаћене у износу од 78,6 милијарди динара, коефицијент остварења 2020/2019 је 118,2.
Ми у Пореској управи у потпуности смо концентрисани да на најбољи начин пружимо подршку свим мерама Владе Републике Србије које обухватају олакшице и у делу репрограма, начина обрачуна и плаћања пореза на добит, одлагања обавеза плаћања пореза и доприноса у систему обједињене наплате, отписа дела камате и дела који се тиче директних давања.
Извор: Cord Magazin