Zakon o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji
("Službeni glasnik RS", broj 123/2007)...
Regionalni centar
Centar za velike poreske obveznike
Direktoru
Dopisom Sektora za naplatu broj 110-54-1/2007-10 od 04.01.2008. godine obavešteni ste da je donet Zakon o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji i da je isti objavljen je u «Službenom glasniku RS», broj 123/2007 (u daljem tekstu: Zakon o izmenama).
Zakon je stupio na snagu 03.01.2008. godine.
Ukazujemo na bitne izmene koje se nalaze u ovom Zakonu i načinu postupanja organizacionih jedinica Poreske uprave (u daljem tekstu: OJPU).
1. Odredbama člana 7. Zakona o izmenama (izmenjen je član 20. osnovnog Zakona) utvrđena je obaveza za otpust duga i za zavisna društva koja:
- u strukturi kapitala imaju većinski kapital matičnog društva ili
- u kojem je većinski društveni ili državni kapital.
Ovo praktično znači da kada Agencija objavi u dnevnom listu ''Politika'' odluku da se
preduzeće nalazi u postupku restrukturiranja, to znači da ta odluka obuhvata kako matično tako i sva zavisna preduzeća koja u strukturi kapitala imaju većinski kapital matičnog društva ili u kojem je većinski društveni ili državni kapital. To drugim rečima znači da Agencija nije više dužna da objavljuje odluku o restrukturiranju posebno i za matično i za sva zavisna preduzeća, već samo za matično preduzeće. Napominjemo da se ova odredba odnosi samo na preduzeća koja su u restrukturiranju.
2. Članom 10. Zakona o izmenama dodati su novi članovi 20e i 20ž.
2.1. Odredbama člana 20e Zakona propisano je da «odredbe o otpustu duga koje se odnose na subjekt privatizacije koji se restrukturira u postupku privatizacije primenjuju i na subjekt privatizacije koji se privatizuje metodom javnog tendera, odnosno javne aukcije.
2.2. Odredbama člana 20ž stav 1.propisano je sledeće:
2.2.1.«Od dana donošenja odluke o restruktiriranju do dana donošenja odluke o okončanju restrukturiranja, ne može se protiv subjekta privatizacije, odnosno nad njegovom imovinom, odrediti ili sprovesti prinudno izvršenje niti bilo koja mera postupka izvršenja radi namirenja potraživanja».
Shodno navedenom, postupak prinudne naplate potraživanja državnih poverilaca ne može se odrediti niti sprovoditi sve do okončanja postupka restrukturiranja subjekta privatizacije.
Odredbama člana 20ž stav 3. Zakona propisano je da odluku o restrukturiranju Agencija, u roku od pet dana od dana njenog donošenja, dostavlja organu nadležnom za sprovođenje prinudne naplate, sudovima i drugim organima nadležnim za donošenje osnova i naloga za prinudnu naplatu.
Na osnovu odluke o restrukturiranju organ nadležan za sprovođenje prinudne naplate obustavlja izvršenje evidentiranih osnova i naloga, a sudovi i drugi organi nadležni za donošenje osnova i naloga za prinudnu naplatu ne donose nove osnove i naloge za prinudnu naplatu.
2.2.2. Odredbama člana 20ž stav 5. Zakona propisano je da za subjekte koji se privatizuju metodom javnog tendera, odnosno javne aukcije, državni poverioci ne mogu tražiti prinudnu naplatu niti bilo koju meru postupka izvršenja radi namirenja potraživanja nastalih do 31. decembra 2007. godine.
Zabrana iz stava 5. ovog člana primenjuje se do dana uplate prodajne cene ili prve rate ako se prodajna cena plaća na rate.
Ovde treba razlikovati postupanje organizacionih jedinica Poreske uprave kod preduzeća u restrukturiranju i kod preduzeća koja su u postupku privatizacije javnim tenderom i javnom aukcijom.
Naime, saglasno nastalim izmenama prinudna naplata se ne može sprovoditi prema subjektima koji su u restrukturiranju uopšte (ni za dug u otpustu ni za tekući dug), a prema subjetima koji su u postupku privatizacije javnim tenderom ili javnom aukcijom prinudna naplate se ne može sprovoditi za dug koji je u otpustu (nastao do 31.12.2004. godine) ni za dugove koji su nastali do 31.12.2007. godine. To znači da se kod preduzeća koja su u postupku privatizacije javnim tenderom i javnom aukcijom prinudna naplata može sprovoditi samo za obaveze koje su nastale od 01.01.2008. godine pa nadalje.
3. Postupak prinudnog izvršenja koji je u toku prekida se.
3.1.Na sastanku sa Agencijom za privatizaciju dogovoreno je da će NBS – Odelenje za prinudnu naplatu, za preduzeća koja su u restrukturiranju, a imaju bilo koji akt prinudnog izvšenja nad računom poreskog obveznika u restrukturiranju (imaju tzv. blokadu računa) obustaviti postupak prinudnog izvršenja.
3.2.Za preduzeća koja su u postupku privatizacije javnim tenderom i javnom aukcijom, Poreska uprava ima obavezu da prekine postupak prinudnog izvršenja za dug koji je dospeo za naplatu do 31.12.2007. godine.
Da ne bi svaka organizaciona jedinica Poreske uprave, za svakog obveznika donosila akt o prekidu postupka prinudne naplate kada je u pitanju izvršenje iz novčanih sredstava sa računa poreskog obveznika, Sektor za naplatu će NBS – Odelenju za prinudnu naplatu dostaviti spisak preduzeća kojima treba prekinuti postupak prinudne naplate za dug koji je dospeo do 31.12.2007. godine.
Na ovaj način prekinuće se postupak prinudnog izvršenja koji se odnosi na prinudnu naplatu iz novčanih sredstava na računu poreskog obveznika ''blokada računa''.
3.3. Sve organizacione jedinice Poreske uprave su u obavezi da prekinu postupak prinudne naplate kod preduzeća - subjekta privatizacije za postupke prinudne naplate koji su započeti iz drugih predmeta prinudne naplate: pokretne stvari, nepokretnosti i dr. i to odmah nakon dobijanja ovog dopisa, imajući u vidu da je svim organizacionim jedinicama poznata činjenica koja su preduzeća u postupku privatizacije.
Takođe, sve organizacione jedinice Poreske uprave su u obavezi da za dug nastao zaključno sa 31.12.2007. godine, ne donose nova rešenja o prinudnoj naplati za obveznike koji se nalaze u postupku restrukturiranja, javnog tendera i javne aukcije.
3.4. Sektor za naplatu i Agencija za privatizaciju usaglasiće spiskove obveznika koji se trenutno nalaze u nekom od postupaka privatizacije – javni tender ili javna aukcija, nakon čega će spisak dostaviti Narodnoj banci - Odelenju za prinudnu naplatu radi deblokade računa tim obveznicima.
Navedeni spisak nakon dostavljanja NBS biće dostavljen i svim organizacionim jedinicama Poreske uprave, kako bi OJPU imale uvida kojim obveznicima je izvršena deblokada računa za dug koji je dospeo do 31.12.2007.
4. Izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji nije ništa promenjeno u pogledu pitanja šta predstavlja dug za koji treba izvršiti prijavu potraživanja i koji je u otpustu.
To znači da će se i za buduće privatizacije vršiti prijava potraživanja na potpuno identičan način kao i do sada i to sa stanjem duga dospelog do 31.12.2004. godine. Znači dospelim potraživanjima iz stava 1. člana 20g smatraju se neizmirena potraživanja sa stanjem duga na dan 31.12.2004. godine.
I kod budućih privatizacija prinudno izvršenje ne sme se radi za dug dospeo za plaćanje do 31.12.2007. godine.
5. Članom 25. Zakona o izmenama dodat je član 64a koji glasi: ''Novčanom kaznom od 100.000 do 300.000 dinara kazniće se za privredni prestup državni poverilac ako podnese zahtev za prinudnu naplatu ili bilo koju meru postupka izvršenja, radi naplate potraživanja prema subjektu koji se privatizuje metodom javnog tendera, odnosno javne aukcije (član 20ž.stav 5)''.
Novčanom kaznom od 50. 000 do 100.000 dinara kazniće se za privredni prestup iz stav 1. ovog člana i odgovorno lice u državnom poveriocu
6. Takođe, ukazujemo na član 29. Zakona o izmenama koji glasi: ''Postupak privatizacije započet do dana stupanja na snagu ovog zakona nastaviće se po odredbama ovog zakona''.
7. Posebno ukazujemo da Agencija insistira na poštovanju rokova za prijavu potraživanja. Imajući u vidu da pojedine OJPU nisu izvršile prijavu potraživanja ni u proteku roku od više od mesec dana od dana kada je prijavu trebalo izvršiti, i da će se u ovom slučaju prihvatiti prijava potraživanja koju je sam poreski obveznik podneo, (u mnogim situacijama je ta prijava znatno niža od stvarnog duga), Agencija za privatizaciju kupce ovih preduzeća upućuje da u sudskom postupku traže zaštitu u situacijama kada im OJPU izdaju opomene za dug koji je trebalo da bude predmet otpusta ali ga OJPU nije prijavila u otpust pa isti nije namiren iz kupoprodajne cene, a ne može ga ni otpisati. Sudski postupci protiv Poreske uprave povlačiće i odgovornost OJPU koje nisu izvršile prijavu potraživanja.
8. OJPU su upoznate sa mišljenjem Ministarstva finansija broj 401-00-00022/2007-04 od 25.12.2007. godine koje se odnosi na raskid ugovora o prodaji preduzeća u privatizaciji.
8.1.Odredbama člana 41a stav 2. Zakona o privatizaciji, propisano je da raskid ugovora o prodaji kapitala ne utiče na poverioce i zaposlene.
Zaposleni u subjektu privatizacije zadržavaju vlasnička prava na kapitalu stečena u skladu sa odredbama člana 42. do 44. Zakona o privatizaciji, a kapital koji je bio predmet prodaje prenosi se Akcijskom fondu.
Pravni status subjekta privatizacije ostaje isti kao i pre raskida ugovora , stim da se menja vlasnik kapitala koji je bio predmet prodaje – umesto kupca vlasnik postaje Akcijski fond.
8 .2. Članom 28. Uredbe o načinu i uslovima izmirivanja obaveza subjekta privatizacije prema poveriocima (''Sl. glasnik RS'', broj 45/2006 i 108/2007) propisao je da raskidom ugovora o prodaji kapitala, odnosno imovine, u smislu člana 41a stav 2. Zakona o privatizaciji, u kome je bilo predviđeno plaćanje prodajne cene na rate, Akcijski fond preuzima dug prema poveriocima koji su otpustili dug, na način i pod uslovima utvrđenim ugovorom o namirenju potraživanja, odnosno specifikaciji.
To znači da u situaciji kada je nakon raskida ugovora o prodaji kapitala subjekt privatizacije prenet Akcijskom fondu, a primenjen je institut otpusta duga, Akcijski fond kao preuzimalac, preuzima dug prema poveriocima, te se u skladu sa članom 28. stav 3 Uredbe pristupa potpisivanju ugovora o preuzimanju duga između Akcijskog fonda i Agencije za privatizaciju.
Iz ovog proizilazi da otpust duga ostaje na snazi i nakon raskida ugovora o prodaji kapitala, pri čemu ostaju i sva prava i obaveze subjekata vezana za otpust duga utvrđen Zakonom o privatizaciji i podzakonskim aktima.
Ovim dopisom zamenjuje se dopis Poreske uprave – Sektora za naplatu broj 110-54-1/2007-10 od 04.01.2008. godine.
Ovaj dopis odmah dostaviti svim organizacionim jedinicama Poreske uprave.
Dopis se nalazi na mreži, na FTP serveru, u direktorijumu: naplata/naplata pod nazivom ''Dopis oko izmene Zakona o privatizaciji iz 2008. godine''
DIREKTOR,
Dejan Stojanović