Postupanje Poreske uprave u primeni Uredbe o načinu i uslovima izmirivanja obaveza subjekata privatizacije prema poveriocima
1. Uvodne napomene
Uredba o načinu i uslovima izmirivanja obaveza subjekata privatizacije prema poveriocima objavljena je u''Službenom glasniku RS'' broj45/2006. (u daljem tekstu: Uredba ).
Uredba je, shodno članu32., stupila na snagu osmog dana od dana objavljivanja, a to znači 07.06.2006. godine.
Uredbom je uređen način i uslovi izmirivanja obaveza subjektata privatizacije prema poveriocima i odnosi se na:
a) subjekte privatizacije za koje je Agencija za privatizaciju( u daljem tekstu: Agencija) donela i objavila odluku o restrukturiranju;
b) subjekte privatizacije za koje je Agencija donela odluku o metodu privatizacije javnim tenderom;
v) subjekte privatizacije za koje je Agencija donela odluku o metodu privatizacije javnom aukcijom.
Dakle, Uredba se odnosi na sve subjekte privatizacije.
Članom29. Uredbe propisano je da potraživanje poverilaca, pa i državnih, prema subjektu privatizacije koje je do dana stupanja na snagu Uredbe( do07.06.2006. godine), verodostojno i konačno utvrđeno u skladu sa Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji(«Službeni glasnik RS», br. 45/05), ne može se osporiti.
To znači, za sve subjekte privatizacije za koje je Agencija posle08.06.2006. godine, kao dana stupanja na snagu Zakona o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji, donela i objavila odluku o restrukturiranju, kao i za koje je Agencija posle08.06.2006. godine donela odluku o metodu privatizacije javnim tenderom ili javnom aukcijom, a Poreska uprava je podnela prijavu poreskog potraživanja sa stanjem na dan31.12.2004. godine, koje je verodostojno i konačno utvrđeno, isto se više ne može osporavati od strane subjekta privatizacije, pošto je već konačno utvrđeno.
Naime, ako subjekt privatizacije do dana stupanja na snagu Uredbe(do07.06.2006. godine) za koga je Agencija objavila poziv za prijavu poreskog potraživanja pismenim prigovorom nije osporio prijavljeno poresko potraživanje, a rok za podnošenje prigovora protiv prijave poreskog potraživanja je istekao do07.06.2006. godine, poresko potraživanje je konačno utvrđeno i više se ne može osporavati.
Podsećamo da je poslednji poziv za prijavu poreskog potraživanja za koji je do dana stupanja na snagu Uredbe(07.06.2006. godine) istekao rok za prijavu potraživanja i podnošenje prigovora od strane subjekta privatizacije, Agencija objavila13.05.2006. godine za jednog obveznika– IMT «Fabrika remontni centar» Dobanovci d.o.o.
Kako rok za prijavu potraživanja, pa time i za prigovor subjekta privatizacije protiv prijave potraživanja nije istekao za subjekte privatizacije za koje je Agencija objavila poziv za prijavu potraživanja dana 05.06.2006. godine u dnevnom listu«Pilitika» ( za19 subjekta privatizacije) a koji je stavljen na mrežu, na ovu grupu subjekata privatizacije Uredba se primenjuje. Isti je slučaj i sa oglasom koji je dana07.06. 2006. godine objavio Akcijski fond radi prijave potraživanja za jednog obveznika– Duvanska industrija Bujanovac– DIB a.d.
Ako je Arbitražno veće do dana stupanja na snagu Uredbe donelo odluku povodom prigovora subjekta privatizacije, poresko potraživanje je konačno utvrđeno arbitražnom odlukom i više se ne može osporavati.
Članom30. Uredbe propisano je da otpuštanje duga prema subjektu privatizacije koje je do dana sutanja na snagu Uredbe započeto u skladu sa Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji(«Službeni glasnik RS», br. 45/05), okončaće se po Uredbi.
Dakle, na grupu obveznika(19) za koje je objavljen javni poziv za prijavu potraživanja dana 05.06.2006. godine i na sve subjekte privatizacije za koje Agencija ubuduće objavi javni poziv za prijavu potraživanja, postupa se u skladu sa Uredbom i ovim dopisom.
Članom31. Uredbe propisano je da danom stupanja na snagu Uredbe prestaje je da važi Uredba o načinu izmirivanja javnih prihoda i obaveza prema Republičkoj direkciji za robne rezerve dospelim za plaćanje do kraja2003. godine za subjekte koji se privatizuju metodom javne aukcije i metodom javnog tendera(''Službeni glasnik RS'', broj91/02 i130/04).
Kada je reč o napred navedenoj uredbi, podsećamo da Agencija, shodno odredbi člana5. te uredbe, u roku od osam dana od dana okončanja prodaje kapitala subjekta privatizacije, obaveštava nadležni poreski organ o ostvarenoj prodajnoj ceni, načinu njenog plaćanja kao i datumu prodaje, posle čega nadležni poreski organ dostavlja Agenciji zapisnik sa obračunatom kamatom do datuma prodaje radi namirenja poreskog potraživanja iz sredstava ostvarena prodajom kapitala, odnosno imovine subjekta privatizacije.
Prestankom važenja pomenute uredbe ništa se suštinski ne menja u odnosu na subjekte privatizacije na koje se odnosi. Ovo stoga, što će Agencija, shodno zakonu i odredbi člana17. Uredbe, obaveštavati poverioce o datumu prodaje, prodajnoj ceni, načinu plaćanja u roku od30 dana od dana zaključenja ugovora o prodaji kapitala, odnosno imovine svakog subjekta privatizacije. Na kraju, članom2 tačka5) Uredbe, u odnosu na Zakon o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji, proširen je pojam obaveza, tako što je propisano da obaveze subjekta privatizacije
čine:
a) dospele neizmirene obaveze sa stanjem na dan31.12.2004. godine;
b) obaveza koja je dospevala do31.12.2004. godine, ali je do isteka tog roka reprogramirana tako što je određen drugi rok dospelosti posle31.12.2004. godine;
v) obaveza po osnovu javnih prihoda koja se odnosi na2004. godinu, odnosno na ranije godine, a čija je uplata naložena rešenjem o utvrđivanju poreza donetim u2005. godini u postupku poreske kontrole.
2. Postupanje Poreske uprave u primeni Uredbe
2.1. Članom3. stav2. tačka4) Uredbe propisana je novina koja se ogleda u tome što javni poziv koji se objaljuje u dnevnom listu, sadrži i obaveštenje o tome da li se subjekt privatizacije privatizuje posle restrukturiranja ili bez donošenja plana restrukturiranja metodom javnog tendera ili metodom javne aukcije. Ovo je bitno za poreski organ jer će iz samog javnog poziva imati informaciju na koje subjekte privatizacije se primenjuje član31. stav2. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji– zabrana prinudnog izvršenja na imovini subjekta privatizacije u roku od dve godine od dana donošenja odluke o restrukturiranju. To su subjekti privatizacije za koje je Agencija donela odluku o restrukturiranju i u javnim pozivima za prijavu potraživanja koje će objaviti posle07.06.2006. godine, navela da se privatizuju po izvršenom restrukturiranju.
2.2. Članovi4 – 6. Uredbe odnose se na prijavljivanje potraživanja. Rok za prijavu potraživanja je isti– 15 dana od dana objavljivanja odluke o restrukturiranju, odnosno javnog poziva za prijavu potraživanja jer je propisan Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji.
Za svaku prijavu potraživanja formira se poseban predmet u skladu sa propisima o kancelarijskom poslovanju, u koji se hronološki ulažu sva dokumenta(prijava potraživanja, overeni upiti stanja na osnovu kojih je sastavljena prijava, zapisnik-specifikacija itd.) do okončanja postupka namirenja poreskog potraživanja posle prodaje subjekta privatizacije. Predmeti se čuvaju pet godina.
Prijava potraživanja se, kao i do sada, istovremeno dostavlja subjektu privatizacije i Agenciji.
Ako je nadležna organizaciona jedinica Poreske uprave naplatu celog ili dela prijavljenog poreskog potraživanja obezbedila hipotekom, Agenciji se uz prijavu potraživanja obavezno dostavlja i dokaz o upisanoj hipoteci. Ovo stoga, što je članom23. Uredbe propisano da državni poverilac čije je potraživanje obezbeđeno hipotekom ima pravo da se iz prve rate namiri pre ostalih poverilaca koji su otpustili dug prema subjektu privatizacije.
Novinu predstavlja odluka Poreske uprave da se u slučaju kada subjekt privatizacije ima i poslovne jedinice u mestima van mesta svog sedišta, podnosi objedinjena prijava potraživanja od strane organizacione jedinice Poreske uprave nadležne prema sedištu subjekta privatizacije.
Tako, u slučaju kada subjekt privatizacije ima poslovne jedinice van svog sedišta, organizacione jedinice Poreske uprave nadležne prema sedištu poslovne jedinice subjekta privatizacije sastavljaju posebne prijave, koje posle potpisa i overe dostavljaju organizacionoj jedinici Poreske uprave nadležnoj prema sedištu subjekta privatizacije, najkasnije3 dana pre isteka roka za podnošenje prijave poreskog potraživanja.
Organizaciona jedinica Poreske uprave nadležna prema sedištu subjekta privatizacije je dužna da na osnovu dostavljenih prijava poreskog potraživanja za poslovne jedinice, sastavi objedinjenu prijavu poreskog potraživanja i istu dostavi subjektu privatizacije i Agenciji u zakonskom roku.
Obrazac prijave potraživanja, koji je objavljen kao prilog Uredbe, je ostao isti. Jedino su reči: «Jedinstveni identifikacioni broj», zamenjene rečima: «Poreski identifikacioni broj– PIB».
Članom5. Uredbe uređeno je pitanje punovažnosti visine poreskog potraživanja za slučaj da državni poverilac u zakonskom roku pismeno ne prijavi poresko potraživanje. Stoga, radi sprečavanja mogućnosti da kao punovažno bude utvrđeno poresko potraživanje u manjem iznosu od stvarnog, nadležni poreski organ nesme da prekorači zakonski rok za podnošenje prijave poreskog potraživanja.
Članom6. stav2. Uredbe, s obzirom na vreme– godinu u kojoj se podnosi prijava potraživanja, uređeno je pitanje za slučaj kada je potraživanje, pa i poresko, sa stanjem na dan31.12.2004. godine delimično izmireno do dana podnošenja prijave potraživanja. U tom slučaju se potraživanje sa stanjem na dan31.12.2004. godine umanjuje za iznos delimično izmirenog potraživanja do dana podnošenja(sastavljanja) prijave potraživanja.
2.3. Odredbama čl. 7 – 16. Uredbe uređeno je postupanje po prijavi potraživanja.
Član7. Uredbe predstavlja novinu u odnosu na zakonsko rešenje. Novina se ogleda u tome što se u slučaju kada subjekt privatizacije u roku od osam dana od dana prijema prijave potraživanja, prigovorom ne ospori poresko potraživanje, sastavlja i zapisnik o utvrđenom potraživanju.
Znači, član7. Uredbe se primenjuje samo u slučaju kada subjekt privatizacije primi prijavu
potraživanja i istu ne ospori prigovorom u roku od osam dana od dana njenog prijema. U primeni člana7. Uredbe, Poreska uprava će, bez prisustva obveznika, uneti potpune i tačne sve podatke u obrazac zapisnika o utvrđenom potraživanju– specifikaciji( u daljem tekstu:
Zapisnik), koji se dostavlja u prilogu ovog dopisa. Obrazac Zapisnika je koncipiran tako da se koristi i kao zapisnik o utvrđenom potraživanju iz člana8. Uredbe i kao specifikacija iz člana20. stav2. Uredbe, a radi eliminisanja grešaka i neproduktivnog administriranja.
U zapisnik se najpre unose podaci o uplatnim računima i iznosu duga i kamate po osnovu doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje, radi njihovog prioritetnog namirenja u slučaju prodaje kapitala, odnosno imovine subjekta privatizacije. Zapisnik se sastavlja u pet primerka, bez popunjavanja kolone7. i8. Zapisnik potpisuje rukovodilac organizacione jedinice Poreske uprave. Dva primerka potpisanog i overenog zapisnika, nadležni poreski organ dostavlja Agenciji( za Agenciju i subjekta privatizacije). Agencija će obezbediti potpis subjekta privatizacije na dostavljenom zapisniku poreskog organa i njegovo dostavljanje subjektu privatizacije. Preostala tri primerka zapisnika odlažu se u spise predmeta.
Poreska uprava je odlučila da se u slučaju kada subjekt privatizacije ima i poslovne jedinice u mestima van mesta svog sedišta, sastavlja objedinjen Zapisnik od strane organizacione jedinice Poreske uprave nadležne prema sedištu subjekta privatizacije.
Naime, u slučaju kada subjekt privatizacije ima poslovne jedinice van svog sedišta, organizacione jedinice Poreske uprave nadležne prema sedištu poslovne jedinice subjekta privatizacije, bez prisustva ovlašćenog predstavnika subjekta privatizacije, sastavljaju posebne zapisnike o iznosu poreskog potraživanja. Potpisani i overeni Zapisnik dostavlja se organizacionoj jedinici Poreske uprave nadležnoj prema sedištu subjekta privatizacije bez odlaganja, koja je dužna da bez prisustva ovlašćenog predstavnika subjekta privatizacije, bez odlaganja sastavi objedinjeni Zapisnik i isti dostavi Agenciji u dva primerka. Agencija obezbeđuje potpis subjekta privatizacije na objerdinjenom zapisniku i dostavljanje zapisnika subjektu privatizacije.
Poreska uprava je, pošto je odredbom člana30. Uredbe propisano da će se otpuštanje duga prema subjektu privatizacije koje je do dana sutanja na snagu Uredbe započeto u skladu sa Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji(«Službeni glasnik RS», br. 45/05), okončati po Uredbi, dužna da sastavlja Zapisnik za sve subjekte privatizacije za koje posle07.06.2006. godine primi dopis Sektora za naplatu za dostavljanje Zapisnika sa obračunatom kamatom do dana prodaje subjekta privatizacije.
U ovim slučajevima nadležna organizaciona jedinica Poreske uprave sastavlja Zapisnik u koji unosi tačne podatke o poreskom potraživanju u svim kolonama( kol. 1- 8 ).
Shodno odredbi člana11. Uredbe, ako subjekt privatizacije:
a) ne potpiše zapisnik o utvrđenom potraživanju;
b) ne podnese prigovor arbitražnom veću u roku od osam dana od prijema prijave potraživanja;
v) ospori prigovorom prijavljeno poresko potraživanje, ali ne odredi svog predstavnika za člana arbitražnog veća, otpuštanje duga punovažno je prema podacima o visini poreskog potraživanja iz prijave potraživanja.
2.4. U pogledu roka za podnošenje prigovora protiv prijave potraživanja i postupka po prigovoru Uredba ne propisuje novine.
Novinu predstavlja odredba člana15. Uredbe kojom je propisano da ako se arbitražna odluka ne donese u roku od15 dana od dana dostavljanja prigovora, verodostojnim i konačnim podacima smatraju se podaci o visini potraživanja poverioca sadržani u programu restrukturiranja. Stoga, radi sprečavanja mogućnosti da kao punovažno bude utvrđeno poresko potraživanje u manjem iznosu od stvarnog, nadležni poreski organ nesme da propusti da u ostavljenom roku dostavi stav Poreske uprave povodom prigovora, kao i da njen predstavnik ne bude prisutan na zakazanoj sednici arbitražnog veća.
2.5. Članovima17 – 23. Uredbe uređen je postupak zaključenja ugovora o namirenju potraživanja i namirenje potraživanja.
Odredbe člana18. i19. Uredbe o zaključenju ugovora o namirenju potraživanja, ne odnose se na Poresku upravu.
Naime, članom20. stav2. Uredbe propisano je da je osnov za namirenje poreskog potraživanja specifikacija poreskog potraživanja koju je Poreska uprava dužna da dostavi Agenciji u roku od 15 dana od dana prijema obaveštenja Agencije o zaključenju ugovora o prodaji kapitala, odnosno imovine subjekta privatizacije.
U primeni člana20. Uredbe, nadležna organizaciona jedinica Poreske uprave će po prijemu dopisa Sektora za naplatu, a povodom obaveštenja Agencije o zaključenju ugovora o prodaji kapitala, odnosno imovine subjekta privatizacije, tačno obračunati kamatu do dana prodaje subjekta privatizacije, zatim tačno popuniti kolonu7. i8. u tri primerka Zapisnika koji se nalaze u spisima predmeta. Zapisnik potpisuje rukovodilac nadležne organizacione jedinice Poreske uprave. Zapisnik se putem mreže dostavlja Sektoru za naplatu u ostavljenom roku, radi dostavljanja Agenciji. Dva primerka potpisanog i overenog zapisnika, nadležni poreski organ dostavlja Sektoru za naplatu i preko pošte ili neposredno( za Agenciju i Sektor za naplatu). Treće primerak zapisnika ulaže se i čuva u predmetu.
Poreska uprava je odlučila da, u slučaju kada subjekt privatizacije ima i poslovne jedinice u
mestima van mesta svog sedišta, objedinjenu specifikaciju- Zapisnik sastavlja i Sektoru za naplatu
dostavlja organizaciona jedinica Poreske uprave nadležna prema sedištu subjekta privatizacije.
Ovaj dopis odmah dostaviti svim organizacionim jedinicama Poreske uprave.
Dopis i obrazac Zapisnika nalaze se na mreži, na FTP serveru, u direktorijumu:
naplata/naplata
DIREKTOR,
Vladimir Ilić
REPUBLIKA SRBIJA
MINISTARSTVO FINANSIJA
PORESKA UPRAVA
Filijala______________________
Broj: __________________
_____________ __godine
ZAPISNIK O UTVRĐENOM POTRAŽIVANjU- SPECIFIKACIJA
1)
o stanju neizmirenih dospelih obaveza po osnovu javnih prihoda sa stanjem na dan31.12.2004. godine sa obračunatom kamatom do
31.12.2004.godine za subjekta privatizacije___________________________, sa sedištem u___________________, PIB
________________, po vrstama javnih prihoda u skladu sa Uredbom o načinu i uslovima izmirivanja obaveza subjekata privatizacije
prema poveriocima(«Sl. glasnik RS», broj45/06 ) – u daljem tekstu:Uredba, po sledećim uplatnim računima:
Naziv uplatnog računa2) |
Broj uplatnog računa |
Model i poziv na broj (odobrenje) |
Iznos duga na dan 31.12.2004.3) |
Iznos obračunate kamate 31.12.2004. |
UKUPNO(4+5) |
Iznos obračunate kamate do dana prodaje _______ 200__. |
SVEGA(6+7)4) |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
UKUPNO: |
|
Obveznik je saglasan sa utvrđenim iznosom duga, što i potvrđuje svojim potpisom i pečatom.
1)
član8. i član20. stav2. Uredbe
2)
najpre se unose nazivi uplatnih računa doprinosa za penzijsko osiguranje
3)
u skladu sa članom6. stav2.Uredbe, iznos duga na dan31.12.2004.godine se umanjuje za iznos delimičnog izmirenja obaveze do dana
podnošenja(sastavljanja) prijave;
4)
u skladu sa članom20.stav2.Uredbe, Poreska uprava u roku od15 dana od dana prijema obaveštenja o zaključenju ugovora o prodaji
kapitala od strane Agencije, dostavlja specifikaciju Agenciji.
___________ 200__. godine Za subjekta privatizacije, PORESKA UPRAVA,
(M.P) ____________________ (M.P) __________________
Datum sastavljanja specifikacije, PORESKA UPRAVA,
__________ 200__.godine(M.P) __________________