Prijavljivanje i namirenje poreskog potraživanja od poreskih obveznika-privrednih društava za koje je doneta odluka o pokretanju postupka likvidacije
Postupak likvidacije privrednog društva( ortačkog društva, komanditnog društva, društva sa ograničenom odgovornošću, akcionarskog društva, društva druge pravne forme određene posebnim zakonom), uređen je Zakonom o privrednim društvima(«Službeni glasnik RS», br. 125/2004) – u daljem tekstu: Zakon, koji je stupio na snagu30. 11. 2004. godine. Osim toga, dobrovoljna likvidacija banke, druge finansijske organizacije i društva za osiguranje sprovodi se, uz prethodnu saglasnost Narodne banke Srbije, po odredbama Zakona.
Postupak likvidacije uređen Zakonom ne primenjuje se na društvena preduzeća koja se privatizuju u skladu sa Zakonom o privatizaciji( član456. Zakona). Postupak likvidacije banke, druge finansijske organizacije i društva za osiguranje, koja može biti prinudna i dobrovoljna, uređen je Zakonom o stečaju i likvidaciji banaka i društva za osiguranje(«Službeni glasnik RS», br. 61/2005). Dobrovoljna likvidacija banke, druge finansijske organizacije i društva za osiguranje, sprovodi se, uz saglasnost Narodne banke Srbije, po Zakonu o privrednim
društvima. Prinudna likvidacija sprovodi se ako je Narodna banka Srbije odbila davanje saglasnosti za sprovođenje postupka dobrovoljne likvidacije, kao i u slučaju kada Narodna banka Srbije u toku vršenja nadzora nad dobrovoljnom likvidacijom utvrdi da su ugrožena prava poverilaca banke, druge finansijske organizacije i društva za osiguranje. Postupak prinudne likvidacije banke, druge finansijske organizacije i društva za osiguranje uređen je čl. 20-23. Zakona o stečaju i likvidaciji banaka i društva za osiguranje a sprovodi se po odredbama zakona kojim je uređen postupak stečaja privrednih društava i po odredbama čl. 4 –19. Zakona o stečaju i likvidaciji banaka i društva za osiguranje, osim odredaba kojima se uređuje odbor poverilaca, razlučni poverioci, pobijanje pravnih radnji, osiguranje depozita i isplatni redovi.
Likvidacija privrednog društva sprovodi se po odredbama Zakona( čl. 347. – 365.) kada je društvo solventno(ima dovoljno finansijskih sredstava za pokriće svih svojih obaveza– član347. stav1. Zakona).
Odredbe čl. 347. – 365. Zakona primenjuju se u i postupku dobrovoljne likvidacija banke, druge finansijke organizacije i društva za osiguranje za koje je Narodna banka Srbije dala saglasnost za sprovođenje dobrovoljne likvidacije. Znači, stupanjem na snagu Zakona postupak likvidacije privrednog društva izmešten je iz Zakona o stečajnom postupku(«Službeni glasnik RS», br. 84/2004) pošto se stečaj(bankrotstvo), shodno odredbi člana2. pomenutog zakona, sprovodi nad stečajnim dužnikom koji je nesposoban za plaćanje, tj. koji je
nesolventan.
Odluku o pokretanju postupka likvidacije privredno društvo je dužno, shodno odredbi člana351. Zakona, da objavi u skladu sa zakonom kojim je uređena registracija privrednih subjekata.
S tim u vezi, ukazujemo da se sve odluke o pokretanju postupka likvidacije privrednih društava, objavljuju u«Službenom glasniku RS» u delu– «Oglasi», najmanje tri puta u vremenskim razmacima ne manjim od15 dana niti dužim od30 dana( član351. stav2. tačka1) Zakona).
Shodno odredbi člana351. stav3. Zakona, potraživanja poverilaca biće
prekludirana:
1) ako se ne prijave u roku od30 dana od dana objavljivanja poslednjeg obaveštenja o odluci o likvidaciji privrednog društva;
2) ako potraživanje bude osporeno a poverioci ne pokrenu postupak pred nadležnim sudom u roku od30 dana od dana prijema obaveštenja o osporavanju tih potraživanja.
U ovom slučaju zakonodavac je propisao prekluzivne rokove. Prekluzivni rokovi su rokovi čijim istekom stranka gubi neko pravo. U slučaju pokretanja postupka likvidacije poreskog obveznika, ako Poreska uprava ne prijavi svoje poresko potraživanje u roku od30 dana od dana objavljivanja poslednjeg obaveštenja o odluci o likvidaciji ili ako poresko potraživanje bude osporeno od strane privrednog društva u likvidaciji, a Poreska uprava u roku od30 dana od dana prijema obaveštenja o osporavanju poreskog potraživanja ne pokrene postupak pred nadležnim sudom, gubi pravo na naplatu poreskog potraživanja, osim potraživanja koja nastanu posle nastupanja dejstva odluke o likvidaciji.
Radi sprečavanja nastupanja napred navedene posledice koja nanosi štetu fiskalnom interesu Republike, u filijalama i CVPO potrebno je obezbediti:
1) da se eventualno poresko potraživanje, pa i potraživanje koje dospeva u periodu dok postupak likvidacije traje, neizostavno prijavi poreskom obvezniku u zakonskom roku;
2) da se prijavi celokupan i tačan iznos poreskog potraživanja po vrstama javnih prihoda;
3) da blagovremeno pripremi tužba za slučaj da poreski obveznik pismeno obavesti poreski organ da osporava prijavljeno poresko potraživanje;
4) da rukovodilac naplate ili zaposleni koga on odredi, kontinuirano ostvaruje neposrednu saradnju sa likvidacionim upravnikom, radi namirenja prijavljenog poreskog potraživanja.
Stoga, rukovodioci naplate u filijalama/CVPO su dižni da odrede i zaduže najmanje jednog zaposlenog iz naplate sa višom ili visokom školskom spremom koji će redovno pratiti oglasni deo«Službenog glasnika Republike Srbije» radi blagovremenog prijavljivanja eventualnog poreskog potraživanja od privrednog društva-poreskog obveznika filijale/CVPO koji je doneo i objavio odluku o sopstvenoj likvidaciji i ostvarivanja neposredne saradnje sa likvidacionim upravnikom tog društva.
U ostvarivanju neposredne saranje sa likvidacionim upravnikom, zaposleni u naplati određen i zadužen za tu saradnju je dužan da likvidacionog upravnika dopisom filijale/CVPo pismeno uputi na odredbu člana20. stav1. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji( u daljem tekstu: ZPPPA), prema kojoj poresku obavezu pravnog lica u likvidaciji ispunjava likvidacioni upravnik iz novčanih sredstava poreskog obveznika, uključujući i prihode od prodaje imovine poreskog obveznika u likvidaciji.
Odredbom člana20. stav3. ZPPPA, propisano je da ako pravno lice u likvidaciji nema dovoljno novčanih sredstava da ispuni poresku obavezu u celosti, uključujući i prihode od prodaje imovine, preostali poreski dug platiće osnivači, odnosno članovi društva, ako su, u skladu sa zakonom, statutom ili osnivačkim aktom pravnog lica solidarno odgovorni za obaveze pravnog lica poreskog obveznika. Ukoliko poreski obveznik ospori prijavljeno poresko potraživanje, rukovodilac naplate filijale/CVPO je dužan da blagovremeno za Republičko javno pravobranilaštvo pripremi nacrt tužbe za utvrđivanje visine prijavljenog poreskog potraživanja. Nacrt tužbe sa validnim dokazima o postojanju poreskog potraživanja filijale najkasnije osam dana pre isteka roka od30 dana od prijema obaveštenja poreskog obveznika o osporavanju prijavljenog potraživanja, dostavljaju Sektoru za naplatu, preko regionalnog centra, a CVPO neposredno Sektoru za naplatu radi evidentiranja, kontrole i dostaljanja Republičkom javnom pravobranilaštvu na dalju nadležnost.
Shodno odredbi člana353. Zakona, u postupku likvidacije delatnost i poslove privrednog društva vode lica koja su imala ista ovlašćenja i pre likvidacije, ako privredno društvo ne izabere drugo lice ili lica. Lice ili lica koja imaju ovlašćenja u postupku likvidacije privrednog društva, nazivaju se likvidacioni upravnici.
Izbor, određivanje ili razrešenje likvidacionog upravnika registruje se i objavljuje u skladu sa zakonom kojim je uređena registracija privrednih subjekata.
Likvidacioni upravnik zastupa privredno društvo u likvidaciji(član356. stav3. Zakona).
Likvidacioni upravnik završava tekuće poslove privrednog društva, naplaćuje potraživanja, izmiruje obaveze i unovčava imovinu društva. Likvidacioni upravnik je odgovoran za vođenje poslova privrednog društva u likvidaciji.
Odredbom člana358. Zakona propisano je da ako likvidacioni upravnik utvrdi da imovina privrednog društva nije dovoljna za to da se namire sva potraživanja poverilaca, dužan je da odmah obustavi postupak likvidacije i pokrene postupak stečaja(bankrotstva), u kom slučaju likvidacioni upravnik obaveštava
registar privrednih subjektata radi registracije i obajvljivanja pokretanja postupka stečaja u skladu sa propisima.
Podrazumeva se da se u napred navedenom slučaju namirenje poreskog potraživanja, shodno odredbi člana20. stav4. Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji, vrši u skladu sa zakonom kojim je uređen postupak stečaja, a to znači da je poreski organ dužan da blagovremeno nadležnom sudu podnese prijavu poreskog potraživanja i eventualne dokaze o blagovremeno stečenom razlučnom pravu koje obezbeđuje odvojeno namirenje poreskog potraživanja prodajom stvari na kojima je pomenuto pravo konstituisano.
Posle okončanja postupka likvidacije i odobrenja finansijskog izveštaja sastavljenog sa danom završetka likvidacije i izveštaja o sprovođenju likvidacije, likvidacioni upravnik bez odlaganja pomenute izveštaje i odgovarajuće odluke dostavlja registru za privredne subjekte, zajedno sa zahtevom da privredno društvo bude brisano iz registra.
Likvidacioni upravnik, shodno odredbi člana363. Zakona, odgovara i poveriocima privrednog društva, pa prema tome i poreskom organu, za štetu koju im prouzrokuje u izvršavanju svojih dužnosti u skladu sa čj. 32-34. i čl. 36. i37. Zakona. Na kraju, polazeći od činjenice da se likvidacija privrednog društva sprovodi protiv privrednog društva koje je solventno(ima dovoljno finansijskih sredstava za pokriće svih svojih obaveza), nedopustivo je da poresko potraživanje od privrednog društva u likvidaciji ostane nenamireno zbog nepreduzimanja ili neblagovrmenog preduzimanja radnji zaposlenih u naplati, kao i zbog neostavrivanja
njihove neposredne i kontinuirane saradnje sa likvidacionim upravnikom poreskog
obveznika.
Ovaj dopis dostaviti svim organizacionim jedinicama Poreske uprave. Dopis se nalazi na mreži, na FTP serveru, u folderu:
naplata/naplata
DIREKTOR,
Vladimir Ilić