Uputstvo za postupanje Poreske uprave u postupku izdavanja poreskih uverenja
(„Sl. glasnik RS‟, broj: 80/02, 84/02, 23/03, 70/03, 55/04, 61/05, 85/05, 62/06, 61/07, 20/09, 72/09)
1. UVODNE NAPOMENE
Postupak izdavanja poreskih uverenja na osnovu podataka o kojima Poreska uprava vodi službenu evidenciju vrši se primenom sledećih propisa:
1) Zakona o opštem upravnom postupku(„Sl. list SRJ‟, broj33/97, 31/01, i „Sl.glasnik RS‟ broj 30/10);
2) Zakona o republičkim administrativnim taksama („Sl. glasnik RS‟, broj 43/03, 51/03,61/05, 101/05, 42/06, 47/07, 54/08, 5/09, 54/09 i 35/10);
3) Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji („Sl. glasnik RS‟ broj80/02 , 84/02 , 23/03 , 70/03 , 55/04 , 61/05 , 85/05 , 62/06 , 61/07 , 20/09 , 72/09);
4) Pravilnika o obrascima akata u upravnom postupku („Sl. list SRJ‟ broj8/99 i9/99);
5) Uredbe o kancelarijskom poslovanju organa državne uprave („Sl. glasnik RS‟, broj80/92) i
6) Uputstva o kancelarijskom poslovanju organa državne uprave („Sl. glasnik RS‟, broj10/93 i14/93).
2. POJAM UVERENjA I PORESKOG UVERENjA
Uverenje predstavlja javnu ispravu o činjenicama o kojima državni organi vode službenu evidenciju i izdaje se saglasno podacima iz te evidencije(član161. Zakona o opštem upravnom postupku, „Sl. list SRJ‟, broj
33/97, 31/01 i „Sl.glasnik RS‟ broj30/10).
Službena evidencija je svaka evidencija koja je ustanovljena propisima.
Poresko uverenje u smislu ovog uputstva je uverenje o knjigovodstvenom stanju na računima javnih prihoda na PIB-u i/ili jedinstvenom matičnom broju podnosioca zahteva, za koje Poreska uprava vodi službenu evidenciju.
Podaci navedeni u uverenju moraju biti tačni i utvrđeni na osnovu podataka o kojima se vodi službena evidencija, s obzirom da isto predstavlja javnu ispravu i ima snagu dokaza. Suprotno ponašanje predstavlja zloupotrebu koja je kažnjiva.
3. PODNOŠENjE ZAHTEVA ZA IZDAVANjE PORESKOG UVERENjA
Postupak za izdavanje poreskog uverenja pokreće se po zahtevu poreskog obveznika, njegovog zakonskog zastupnika, ovlašćenog predstavnika ili punomoćnika.
Zahtev za izdavanje poreskog uverenja po pravilu se podnosi u pismenoj formi. Zahtev se podnosi nadležnoj organizacionoj jedinici Poreske uprave. Nadležnost organizacione jedinice Poreske uprave se utvrđuje prema mestu sedišta poreskog obveznika pravnog lica, odnosno prema prebivalištu fizičkog lica, odnosno propisanoj nadležnosti za utvrđivanje i naplatu određene vrste javnog prihoda. Zahtev treba da bude podnet od ovlašćenog lica, uredno popunjen tačnim podacima i potpisan. Ako zahtev podnosi poreski obveznik, pravno
lice, potpis na zahtevu mora biti overen pečatom pravnog lica. Ukoliko zahtev umesto poreskog obveznika podnosi ovlašćeno lice neophodno je uz zahtev priložiti i dokaz(punomoćje), kojim se potvrđuje da je lice koje podnosi zahtev u ime poreskog obveznika njegov zakonski zastupnik, ovlašćeni predstavnik ili punomoćnik. Kada se radi o pravnom licu ili preduzetniku punomoćje mora sadržati pored potpisa ovlašćenog lica i pečat poreskog obveznika u čije ime se podnosi zahtev. Punomoćje ne mora biti overeno od strane nadležnog organa i ne mora biti u propisanoj formi. Punomoćnik za predaju zahteva za izdavanje poreskog uverenja ili preuzimanje istog svoj indetitet dokazuje na osnovu javne isprave(lična karta, saobraćajna dozvola, pasoš i sl.). Provera indentiteta punomoćnika se vrši neposredno prilikom predaje zahteva za izdavanje poreskog uvernja od strane zaposlenog koji je zadužen za prijem istog(radnika na pisarnici ili šalteru u organizacionoj jedinici poreske uprave).U slučaju da je zahtev predat od strane punomoćnika isto lice može i preuzeti zahtevano uverenje i nije potrebno da ponovo donosi ovlašćenje od strane lica na koga se odnosi uverenje. Prilikom davanja punomoćja nije potrebno da se isto potpiše u samoj organizacionoj jedinici poreske uprave već je samo bitno da lice koje predaje zahtev ili preuzima zahtevano uverenje ima punomoćje od strane lice u čije ime i vrši predaju zahteva/preuzimanje uverenja.
Zahtev sadrži sledeće obavezne elemente: podatke o podnosiocu zahteva (ime i prezime, JMBG, adresu stanovanja, naziv pravnog lica, PIB, matični broj sedište), period za koji se zahtev podnosi, naziv evidencije iz koje je potrebno dati podatke, svrhu podnošenja zahteva.
Primer obrasca zahteva dostavlja se u prilogu uputstva i čini njegov sastavni deo, a može se preuzeti i na sajtu Poreske uprave. Sve organizacione jedinice Poreske uprave su dužne da primer obrasca zahteva učine dostupnim
poreskim obveznicima, kao i svim zaposlenim radnicima.
Uz zahtev se prilaže i dokaz o plaćenoj republičkoj administrativnoj taksi prema Tarifi republičkih administrativnih taksi, koja je sastavni deo Zakona o republičkim administrativnim taksama(„Sl. glasnik RS‟, broj 43/03..., 54/09 i35/10).
U slučaju da poreski obveznik u zahtevu traži izdavanje više primeraka uverenja, shodno članu8. stav1. navedenog Zakona dužan je da taksu plati za svaki izdati primerak.
Plaćanja republičke administrativne takse za izdavanje poreskog uverenja oslobođeni su obveznici iz člana18. istog zakona.
4. REŠAVANjE PO ZAHTEVIMA
Zahtev za izdavanje poreskog uverenja obrađuje zaposleni koji je od strane rukovodioca organizacione jedinice zadužen za izdavanje poreskih uverenja fizičkim licima(u daljem tekstu zaposleni).
Pismeni zahtev za izdavanje poreskog uverenja zaposleni dobija od pisarnice organizacione jedinice Poreske uprave, odnosno od strane zaposlenog koji vrši neposrednu štampu poreskih uverenja, odmah po prijemu
zahteva. Ukoliko rukovodioc organizacione jedinice organizuje prijem zahteva na svakom šalteru u toj organizacionoj jedinici nepohodno je da obezbedi takvu evidenciju koja bi na kraju svakoga dana mogla da predstavlja pregled svih podnetih zahteva za izdavanje poreskih uverenja na taj dan.
Ovlašćeno lice za izdavanje poreskog uverenja dužno je da obavi sledeće radnje:
1. vrši proveru tačnosti podataka navedenih u zahtevu(provera PIB-a matičnog broja, JMBG-a, imena i prezimena vlasnika, odgovornog lica u pravnom licu, fizičkog lica, adrese, i sl.);
2. na osnovu PIB-a i matičnog broja poreskog obveznika utvrđuje stanje dospelih obaveza sa datumom na dan izdavanja poreskog uverenja na sistemu DIS2003 i PUPIN, uzimajući u obzir i obaveze utvrđene u postupku poreske kontrole. Provera se vrši za sve poreske oblike javnih prihoda, kako za oblike za koje poreski organ vrši utvrđivanje i naplatu, tako i za javne prihode za koje se vrši samo naplata, a o čemu postoji evidencija kod nadležne organizacione jedinice poreske uprave. Izuzetno, ukoliko je poreski obveznik u zahtevu opredelio da traži izdavanje uverenja o stanju na računu određenog oblika javnog prihoda, a shodno zahtevima pojedinih institucija kojima poreski obveznik podnosi poresko uverenje, provera se vrši samo za taj poreski oblik. Centar za velike poreske obveznike proveru i utvrđivanje tačnog stanja dospelih obaveza sa datumom na dan izdavanja uverenja vrši za vrste javnih prihoda koji su u nadležnosti tog Centra, shodno članu6. Pravilnika o
kriterijumima za određivanje velikih poreskih obveznika i o vrstama javnih prihoda za koje nadležan Centar za velike poreske obveznike(„Sl. glasnik RS‟, broj43/10).
3. u slučaju da je poreski obveznik izmirio svoje dospele obaveze zaključno sa stanjem na dan izdavanja uverenja zaposleni pristupa štampanju upita stanja po uplatnim računima za sve poreske oblike sa obračunom kamate na dan izdavanja uverenja. U slučaju da pojedini uplatni računi imaju više stranica(obimna štampa) zaposleni će odštampati samo prvu i poslednju stranu po svim uplatnim računima sa obračunom kamate na dan izdavanja uverenja i nakon toga parafirati iste (štampa kartica sa obračunom kamate sa sistema DIS vrši se prema korisničkim upustvu za štampanje kartica sa obračunom kamate).
4. ukoliko rukovodioc organizacione jedinice proceni da su inspektori u mogućnosti da samostalno vrše štampu uverenja po podnetim zahtevima potrebno je da na takav način organizuje štampu uverenja koji omogućuje pravilnu evidenciju po vrstama izdatih uverenja, sam postupak izdavanja Poreskih uverenja objašnjen je u tački 5. ovog upustva.
U slučaju da zaposleni koji obrađuje zahtev za izdavanje poreskog uverenja utvrdi da poreski obveznik ima dug na pojedinim ili svim računima javnih prihoda o kojima poreska uprava vodi službenu evidenciju zaposleni je dužan da izda poresko uverenje po zahtevu poreskog obveznika u kome će navesti iznos stanja duga po pojedinim uplatnim računima Ukoliko nakon izdavanja poreskog uverenja u kome je naznačen iznos duga po pojedinim uplatnim računima poreski obveznik tvrdi da stanje na računima javnih prihoda nije indentično sa stvarnim, realnim stanjem usled greške u knjiženju poreskih prijava podnosioca zahteva(greške prilikom unosa na šalteru: proknjižen pogrešni iznos, proknjižena je tuđa prijava, evidentirano zaduženje na pogrešnom uplatnom računu i sl.) zaposleni otpočinje postupak usaglašavanja stanja duga sa poreskim obveznikom.
Ako zaposleni koji obrađuje zahtev za izdavanje poreskog uverenja utvrdi da nema osnova za izdavanje poreskog uverenja na osnovu sadržine koju je poreski obveznik opredelio u svom zahtevu(npr. Poreski obveznik je podneo zahtev za izdavanje poreskog uverenja o stvari o kojoj se ne vodi službena evidencija), sačinjava nacrt rešenja kojim se zahtev poreskog obveznika shodno odredbi člana161. stav4. Zakona o opštem upravnom postupku odbija, parafira ga i radi potpisivanja prosleđuje rukovodiocu organizacione jedinice, odnosno licu koje on pismeno ovlasti. Rešenje o odbijanju zahteva dostavlja se poreskom obvezniku i protiv njega je dopuštena žalba.
5. IZDAVANjE PORESKOG UVERENjA
Na osnovu utvrđenog činjeničnog stanja poreski organ izdaje poresko uverenje. Kada zaposleni koji obrađuje zahtev za izdavanje uverenja, po proceduri iz tačke4. ovog upustva, utvrdi da je zahtev poreskog obveznika za izdavanje poreskog uverenja osnovan, pristupa se proceduri neposrednog izdavanja poreskog uverenja.
Izradu poreskog uverenja vrši zaposleni koji je u zavisnosti od načina podele poslova u organizacionoj jedinici za to zadužen. Zaposleni sačinjava poresko uverenje, parafira ga i radi potpisivanja prosleđuje rukovodiocu organizacione jedinice, odnosno licu koje on pismeno ovlasti.
Poresko uverenje se izdaje u dva primerka, od kojih je jedan za poreskog obveznika, a drugi za poreski organ. Poresko uverenje potpisuje rukovodioc organizacione jedinice, odnosno direktor filijale, šef ekspoziture ili lice koje on ovlasti. Spisak ovlašćenih lica za potpisivanje službenih dokumenata direktori/šefovi filijala/ekspozitura su dužni da dostave nadležnim regionalnim centrima.
Na poreskom uverenju koji zadržava poreski organ pored potpisa rukovodioca organizacione jedinice Poreske uprave, odnosno lica koje on ovlasti, mora obavezno da postoji i dokaz da je poresko uverenje dostavljeno poreskom obvezniku(potpis poreskog obveznika i datum prijema poreskog uverenja ili dostavnica o uručenju poreskog uverenja poreskom obvezniku poštom i sl.).
Poresko uverenje može primiti samo poreski obveznik, njegov zakonski zastupnik, ovlašćeni predstavnik ili punomoćnik. U poreskom uverenju koje se izdaje bez naplate republičke administrativne takse, mora se označiti svrha izdavanja poreskog uverenja i pravni osnov, odnosno član i tačka na osnovu koga se za izdavanje uverenja ne plaća taksa/ oslobođeno plaćanja takse(član22. Zakona o republičkim administrativnim taksama).
U pogledu izgleda poreskog uverenja postupiti shodno Pravilniku o obrascima akata u upravnom postupku– obrazac OUP-27 (uverenje o činjenicama iz službene evidencije). Navedeni obrazac može se modifikovati, u zavisnosti od činjenica podnetih u zahtevu.
Poresko uverenje se poreskom obvezniku izdaje istog dana, a najdocnije u roku od15 dana od dana podnošenja zahteva(član161. stav3. Zakona o opštem upravnom postupku).
5.1. Svrhe za koje Poreska uprava vrši izdavanje uverenja podnosiocu zahteva
Na osnovu podataka o kojima se vodi službena evidencija, a sa kojima raspolažu odgovarajuće jedinice Poreske uprave, poreskom obvezniku se na njegov zahtev izdaje uverenje o plaćenom porezu i to najčešće u cilju:
Svrha izdavanja poreskog uverenja |
Administrativna taksa/iznos takse u RSD |
overa zdravstvene knjižice (vlasnik radnje, poljoprivrednik, sveštenik, verski službenik) |
NE |
ostvarivanja prava iz oblasti finansijske podrške porodici sa decom |
NE |
naknade za vreme porodiljskog odsustva |
NE |
odsustva sa rada radi nege deteta |
NE |
odsustva sa rada radi posebne nege deteta |
NE |
dečijeg dodatka |
NE |
upisa deteta u vrtić – predškolsku ustanovu |
NE |
ostvarivanja prava iz oblasti socijalne zaštite – pravo na materijalno obezbeđenje |
NE |
učestvovanja na tenderu, javne nabavke |
DA/620 |
dobijanja vize |
DA/620 |
vojna pitanja |
NE |
studentska pitanja |
NE |
radi upisa radnog staža (fond PIO) |
NE |
dobijanja kredita |
DA/620 |
odobravanja lizinga |
DA/620 |
subvencije |
NE |
zakup tezge |
DA/620 |
podnošenja zahteva za kredit kod banke |
DA/620 |
radi ostvarivanja podsticajnih sredstava u poljoprivredi |
NE |
mirovanju radnog staža PIO |
NE |
po zahtevu nerezidenata |
DA/620 |
transfer novca |
DA/620 |
razno |
DA/NE |
Učešća na tenderu, javnim nabavkama– Prilikom izdavanja potvrde za učešće na tenderu, javnim nabavkama Poreska uprava je dužna da poreskom obvezniku izda potvrdu o izmirenim javnim prihodima po svim uplatnim računima javnih prihoda ukoliko je obveznik sve svoje obaveze blagovremeno izmirio. Prilikom izdavanja uverenja za pomenutu svrhu, ukoliko se sedište poreskog obveznika nalazi u filijali koja nije nadležna za administriranje
PDV-a, a poreski obveznik je u sistemu PDV-a poreski inspektor će postupiti na sledeći način:
Preko internog sajta poreske uprave proveriti da li sve prijave koje je poreski obveznik predao nadležnoj filijali za administriranje PDV-a imaju status ispravan. Ukoliko neka prijava ima status greška potrebno je
kontaktirati nadležnu filijalu koja vrši adnministriranje PDV-a radi utvrđivanja činjeničnog stanja. Poreski inspektor u tom slučaju upućuje administratoru PDV-a putem faksa zahtev za izdavanje potvrde o stanju na računu PDV-a(Prilog broj7).
Na osnovu podnetog zahteva administrator PDV-a u nadležnoj filijali izdaje potvrdu o stanju na računu poreza na dodatu vrednost i istu putem faksa dostavlja organizacionoj jedinici u kojoj se nalazi sedište poreskog obveznika koji je podneo zahtev za izdavanje poreskog uverenja(Prilog broj8) Nakon prispeća faksa poreski inspektor je dužan da faks iskopira i priloži u omotu spisa zajedno sa svim ostalim prilozima koji idu uz zahtev za izdavanje uverenja.
To praktično znači da organizaciona jedinica u kojoj se nalazi sedište poreskog obveznika upućuje zahtev nadležnoj filijali koja administrira PDV (faksom i poštom) samo u slučaju da neka od poreskih prijava nije proknjižena(odnosno ima status greška, neispravna) a nadležna filijala koja vrši administriranje PDV-a je dužna da odgovori u roku od5 dana od dana podnošenja zahteva.
Overa zdravstvene knjižice– izdavanje poreskih uverenja u svrhu overe zdravstvene knjižice se vrši samo u izuzetnim slučajevima, kada obveznika upute iz RZZO na Poresku upravu(elektronska razmena podataka o uplatama osiuranika je uspostavljena sa RZZO). Odredbama člana6. Pravilnika o načinu i postupku ostvarivanja prava iz obaveznog zdravstvenog osiguranja(„Sl. glasnik RS‟, broj108/08,112/08,...,10/10 i18/10) propisano je da se zdravstvena knjižica osiguranika periodično overava od strane preduzeća, ustanove, organizacije, poslodavca i filijale Zavoda. Odredbama člana7. istog pravilnika obuhvaćene su različite kategorije osiguranika(vlasnici, odnosno osnivači radnji, preduzeća i drugih oblika organizovanja, lica koja obavljaju samostalnu delatnost, članovi njihovih porodica, zemljoradnici sveštenici i verski službenici kao i članovi njihovih porodica) za koje zdravstvenu knjižicu overava filijala Zavoda na određeni rok uz dokaz da je dospeli doprinos plaćen. Poreska uprava prilikom izdavanja uverenja za overu zdravstvene knjižice vrši proveru samo izmirenja obaveza po osnovu doprinosa za zdravstveno osiguranje.
Naknada zarade za vreme porodiljskog odsustva, odsustva sa rada radi nege deteta i odsustva sa rada radi posebne nege deteta- prema članu11. tačka Zakonu o finansijskoj podršci porodici sa decom(„Sl.glasnik RS‟ broj: 16/02, 115/05 i107/09) naknada za lica koja samostalno obavljaju delatnost utvrđuje se u visini prosečne mesečne osnovice za plaćanje doprinosa za obavezno socijalno osiguranje u poslednjih12 meseci koji prethode mesecu otpočinjanja odsustva, a najviše do pet prosečnih mesečnih zarada u Republici Srbiji. Napominjemo da prema važećem Pravilniku o bližim uslovima i načinu ostvarivanja prava na finansijsku podršku porodici sa decom(„Sl. glasnik RS‟ broj29/02, 80/04, 123/04, 17/06 i107/06) u članu2. stav1. tačka6 navodi se da ostvarivanje prava na naknadu zarade kao i obračun naknade zarade vrši se na osnovu potvrde nadležnog organa o mesečnoj osnovici na koju se plaćaju doprinosi za obavezno penzijsko i invalidsko osiguranje, za poslednja tri meseca u kome je započeto korišćenje odsustva, i po isteku godine potvrde o konačnoj osnovici, samo za lice koje samostalno obavlja delatnost. Zbog činjenice da se očekuje izmena postojećeg pravilnika organizaciona jedinica Poreske uprave do trenutka izmene izdaje poresko uverenje u skladu sa zahtevom poreskog obveznika. Ističemo da prilikom izdavanja uverenja Poreska uprava proverava da li je poreski obveznik izmirio svoje obaveze po osnovu penzijskog i invalidskog osiguranja i u samom uverenju unosi iznos mesečne osnovice za prethodna tri/dvanest meseci koji prethode mesecu otpočinjanja odsustva.
Dečiji dodatak- Prema Pravilniku o bližim uslovima i načinu ostvarivanja prava na finansijsku podršku porodici sa decom(„Sl. glasnik RS‟ broj29/02, 80/04, 123/04, 17/06 i107/06) u članu19. stav1. tačka6 navodi se da uz zahtev za priznavanje prava na dečiji dodatak podnosilac zahteva podnosi i potvrdu o primanjima u tri meseca koja prethode mesecu podnošenja zahteva za sve članove zajedničkog domaćinstva. Potvrdu o primanjima u zadnja tri meseca poreska uprava izdaje samo osnivačima radnji(licima koji samostalno obavljaju delatnost), vlasnicima i osnivačima preduzeća(u slučaju da im se doprinosi po osnovu penzijskog i invalidskog osiguranja utvrđuju rešenjem nadležne filijale Poreske uprave), poljoprivrednicima ukoliko nemaju primanja po nekom drugom osnovu, uz napomenu da se tom prilikom uzimaju u obzir i prihodi navedeni u članu27. Pravilnika.
Pravo na materijalno obezbeđenje- Socijalna zaštita i obezbeđivanje socijalne sigurnosti građana uređena je Zakonom o socijalnoj zaštiti i obezbeđivanju socijalne sigurnosti građana objavljenom u „Sl. Glasnik RS‟ broj36/91, 33/93, ..., 84/04 i115/05. Poreska uprava izdaje poresko uverenje o visini ostvarenih prihoda za prihode i primanja pojedinca i porodice koji se utvrđuju rešenjem Poreske uprave a u skladu sa članom18. navedenog zakona.
Kao prihod od izdavanja u zakup nepokretne ili pokretne imovine i prihod od drugih imovinskih prava, ako se na te prihode plaćaju porezi, uzima se iznos koji služi kao osnovica za obračunavanje poreza i doprinosa u tekućoj godini.
Prihodi koji se iskazuju kao godišnji prihod uzimaju se u visini prosečnog mesečnog iznosa, a ostali prihodi koji se iskazuju na mesečnom nivou uzimaju se u mesečnim iznosima. Potvrdu o ostvarenim prihodima poreska uprava izdaje samo osnivačima radnji(licima koji samostalno obavljaju delatnost), vlasnicima i osnivačima preduzeća(u slučaju da im se doprinosi po osnovu penzijskog i invalidskog osiguranja utvrđuju rešenjem nadležne filijale Poreske uprave), poljoprivrednicima ukoliko nemaju primanja po nekom drugom osnovu. U slučaju izdavanja poreskih uverenja u kojima se navodi samo iznos prihoda, odnosno osnovica na osnovu koje se utvrđuju obaveze, poreskom obvezniku se izdaje takvo uverenje bez obzira da li je utvrđene i dospele obaveze izmirio na
dan izdavanja uverenja.
5.2. IZDAVANjE PORESKOG UVERENjA OBVEZNICIMA U RESTRUKTUIRANjU U POSTUPKU DODELE UGOVORA O
JAVNOJ NABAVCI
Članom44. stav2. tačka4) Zakona o javnim nabavkama(„Sl. glasnik RS‟ broj116/08), propisano je da pravo na učešće u postupku javne nabavke ima ponuđač ako je izmirio dospele poreze i druge javne dažbine u skladu sa propisima Republike Srbije ili strane države kada ima sedište na njenoj teritoriji.
S tim u vezi, kad zahtev za izdavanje poreskog uverenja o plaćenim tekućim poreskim obavezama radi učešća u postupku dodele ugovora o javnoj nabavci, podnose pravna lica domaći poreski obveznici za koje je Agencija za privatizaciju donela odluku o restruktuiranju u postpuku privatizacije i objavila oglas za prijavu potraživanja kao i domaći poreski obveznici za koje je Akcijski fond oglasio prodaju akcija Republičkog fonda za PIO i Akcijskog fonda, a Poreska uprava je donela zaključak o prekidu postupka prinudne naplate poreske obaveze, treba izdati uverenje sa sledećom sadržinom:
„Poreski obveznik se nalazi u postupku restruktuiranja u skladu sa Zakonom o privatizaciji(„Sl. glasnik RS‟, broj38/01 ... 123/07, 30/10) za koga je Poreska uprava u skladu sa odredbama člana31. stav3. Zakona o izmenama i
dopunama Zakona o privatizaciji, prekinula postupak prinudne naplate poreske obaveze, koja će biti namirena iz sredstava ostvarenih od prodaje kapitala ili imovine ovog poreskog obveznika u postpuku privatizacije‟.
Za poreske obveznike za koje je Akcijski fond oglasio prodaju akcija Republičkog fonda za PIO i Akcijskog fonda, u napred navedenom tekstu umesto reči: „... od prodaje kapitala ili imovine u postupku privatizacije‟, treba upisati reči: „od prodaje akcija privrednog društva u vlasništvu Akcijskog fonda.‟
5.3. IZDAVANjE POTVRDE NEREZIDENTU O POREZU PLAĆENOM U REPUBLICI SRBIJI
Zahtev za izdavanje potvrde o porezu plaćenom u Republici Srbiji na ime prihoda koji ostvari nerezidentni obveznik od rezidentnog obveznika u smislu člana40. Zakona o porezu na dobit preduzeća, podnosi punomoćnik nerezidentnog poreskog obveznika, osim za prihode koje po osnovu kapitalnih dobitaka ostvaruje nerezidentni obveznik– pravno lice. Zahtev se podnosi nadležnoj filijali Poreske uprave prema sedištu isplatioca prihoda, odnosno ukoliko se radi o prihodima ostvarenim po osnovu kapitalnih dobitaka u opštini na čijoj je teritoriji ostvaren prihod. U slučaju da isplatilac prihoda pripada grupi Velikih poreskih obveznika, punomoćnik nerezidentnog obveznika zahtev podnosi Centru za velike poreske obveznike.
Uz zahtev se podnosi:
1. dokaz o uplati takse, ako međunarodnim ugovorom izdavanje potvrde nije oslobođeno plaćanja takse;
2. potvrda ili drugi odogovarajući dokument overen kod nadležnog organa druge države ugovornice čiji je rezident podnosilac zahteva;
3. pravni osnov o isplati(odluka o isplati dividende, ugovor o autorskoj naknadi i sl.)
4. dokaz da je rezident Republike izvršio isplatu nerezidentu po nekom od zakonom propisanih osnova na njegov račun kod banke.
5. kopija obrasca PDPO koji je podnet od strane isplatioca prihoda nadležnoj organizacionij jedinici Poreske uprave.
6. kopija obrasca PPKD koji je podnet od strane punomoćnika nerezidentnog obveznika nadležnoj organizacionoj jedinici Poreske uprave.
Izdavanju potvrde prethodi postupak kontrole u kome se utvrđuje da li je rezidentni obveznik za prihode za koje se zahteva izdavanje potvrde, nadležnom poreskom organu podneo poresku prijavu o obračunatom i plaćenom porezu po odbitku na prihode koje ostvaruju nerezidentni obveznici– pravna lica(Obrazac PDPO) koja je propisana Pravilnikom o obrascu zbirne poreske prijave o obračunatom i plaćenom porezu po odbitku na prihode koje ostvaruju nerezidentni obveznici– pravna lica(„Sl. glasnik RS‟, broj116/04, 20/10), kao i da li je porez pravilno obračunat i uplaćen na propisane račune javnih prihoda i proknjižen u poreskom knjigovodstvu na PIB isplatioca prihoda koje je ostvario nerezidentni obveznik.
Postupkom kontrole potrebno je utvrditi i da li je punomoćnik nerezidentnog obveznika podneo nadležnoj organizacionoj jedinici Poreske uprave prijavu za obračun poreza na dobit na prihode koje po osnovu kapitalnih dobitaka ostvaruju nerezidentni obveznici(Obrazac PPKD) koji je propisan Pravilnikom o sadržaju poreske prijave za obračun poreza na dobit na prihode koje po osnovu kapitalnih dobitaka ostvaruju nerezidentni
obveznici– pravna lica(„Sl.glasnik RS‟ broj30/10), i da li je stvorneo zaduženje rešenjem nadležne organizacione jedinice Poreske uprave.
Ukoliko se u postupku kontrole utvrdi da je za ostvaren prihod stvoreno zaduženje nerezidentnom obvezniku i obaveza po rešenju izmirena u celosti odmah se pristupa izdavanju uverenja.
Kada se u postupku kontrole utvrdi da je zahtev osnovan, sastavlja se zapisnik, na osnovu koga nadležna organizaciona jedinica Poreske uprave, s pozivom na član40a. Stav4. Zakona o porezu na dobit preduzeća, izdaje potvrdu da je poreski obveznik– isplatilac prihoda izvršio uplatu poreza na dobit preduzeća koje se kao porez po odbitku obračunava na prihode nerezidenta, i navodi naziv/ime nerezidenta kome je prihod isplaćen.
Napominjemo, da u slučaju kada je na rešenju Poreske uprave stavljena klauzula da je obaveza izmirena u celosti ista ima snagu poreskog uverenja.
6. FORMIRANjE EVIDENCIJE PODNETIH ZAHTEVA, IZDATIH PORESKIH UVERENjA I DONETIH REŠENjA
Evidentiranje zahteva, obrada, arhiviranje i čuvanje predmeta u vezi izdavanja poreskih uverenja vrši se u skladu sa Uredbom o kancelarijskom poslovanju organa državne uprave.
Za svaki podneti zahtev za izdavanje poreskog uverenja formira se poseban predmet u okviru kog se, po redosledu preduzetih radnji, ulažu doneta akta i prateća dokumentacija(upiti stanja, dokazi o izvršenim uplatama, ovlašćenja, dostavnice i dr.).
Po podnetom zahtevu za izdavanje poreskog uverenja lice koje je zaduženo za evidentiranje zahteva sačinjava omot spisa sa navođenjem dokumenata koji se nalaze u okviru istog i predmet prosleđuje nadležnom zaposlenom. Zaposleni koji obrađuje zahtev za izdavanje uverenja postupa po procedurama objašnjenim u ovom upustvu i nakon izvršenih radnji uz evidentiranje svih priloženih dokumenata, preko pisarnice predmet dostavlja zaposlenom koji je zadužen za izradu nacrta i štampanje rešenja radi dalje obrade. Zaposleni koji vrši neposrednu izradu nacrta i štampu poreskih uverenja nakon dostavljanja uverenja poreskom obvezniku drugi primerak uverenja uz dokaz da je uverenje uručeno poreskom obvezniku arhivira. O svim predmetima vodi se jedinstvena evidencija.
6. ZAVRŠNE ODREDBE
Početkom primene ovog upustva prestaje primena:
1. uputstva broj 43-93/2006-18 od08.03.2007. godine Upustvo odmah dostaviti svim organizacionim jedinicama Poreske uprave.
Broj: 43-1229/2010-18
U Beogradu, 02.07.2010. godine
DIREKTOR
Dr Dragutin Radosavljević